NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Om mig

Nymodernist

Hm… Jag har försökt klura ut hur man skriver en snygg liten självpresentation vid sidan av, men blogsome verkar sakna en sådan funktion. Tipsa mig gärna om ni vet.

Sådan jag är: Rickard Berghorn är skribent (artiklar, essäer, noveller) och främst associerad med bok- och tidskriftsutgivning. Mina livsverk hittills är tidskriften Minotauren och Aleph Bokförlag. De är för tillfället vilande, men kommer utan tvekan att sparkas igång igen. 2006 utgav Bibliotekstjänsts förlag min och Annika Johanssons skräcklitterära historik Mörkrets mästare.

Sedan några år tillbaka har jag i stor sett slutat med genrelitteraturen, och odlar istället på Uppsala Universitet ett av mina äldsta och mest ingrodda intressen: idé- och lärdomshistoria, med vetenskapshistorisk tendens.

Intellektuellt befinner jag mig i den obekväma skarven mellan humaniora och naturvetenskap, mellan postmodernism å ena sidan och hård rationalism å andra. De flesta i samma position gör sig en skvader eller blir avancerade kameleonter. Själv tror jag inte att de båda lägren är inkompatibla, bara vi lyckas lämna postmodernismens förvillelser bakom oss. Därav namnet på bloggen.

Single Post Navigation

4 thoughts on “Om mig

  1. Har du läst Susan Haacks: ”Defending science within reason: between scientism and cynism.”? Kan jag annars varmt rekommendera!

    Hon lyckas manövrera i den där skarven på ett förtjänstfullt sätt tycker jag. Peka på både rationalismen och postmodernismens brister och förtjänster. Jag är definitivt en anhängare av hennes ”pragmatiska sunt-förnuftism”.

  2. Jag känner till Susan Haack från en Axess-artikel med den maffiga rubriken Postmodernismen raserar vårt kulturarv. Tack för boktipset.

    Problemet med rationalism är väl att den i bästa fall blir fyrkantig i mer komplicerade sammanhang (humaniora) eftersom vi sällan har helhetsbilden klar för oss eller förmågan att greppa den. Logiken fungerar ju bäst när den plockar med detaljer.

    Postmodernism å sin sida har en förmåga att bli rent korkad. Det är t.ex. en självklarhet att det finns en yttre verklighet likaväl som en inre psykologisk dito, och att den uppfattningen har betydligt mer som talar för sig än motsatsen. Jag tror knappast heller att den mest inbitna postmodernist egentligen skulle våga satsa en årslön på något annat. Ändå har det i decennier varit en pinsamhet att hävda det i humanistiska kretsar (”verkligheten” inom citationstecken).

    Men postmodernismen föll också med 9/11, tillspetsat sagt. Det blir nog en bloggning om det också.

  3. Tack för din förklaring till bloggnamnet.
    Har också allmänt svårt för post-modernism, text-dekonstruktivism, etc….
    Vet inte om det är mina gener och personlighet, men det språket har jag svårt att förstå och jag har verkligen försökt med att lyssna på diverse föredrag, Hegel (klurigast i litteraturhistorien?), men inte begripit mer än det allmänna underliggande slagordet: ”Vi behöver nya begrepp”.

  4. I guess that to receive the home loans from banks you ought to present a great motivation. However, one time I’ve received a student loan, just because I wanted to buy a building.

Kommentera

