NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Första räkan

Då märker jag i djupaste vargtimmen att Tidningen Kulturen har levererat den första recensionen av min och Annika Johanssons skräcklitterära historik Mörkrets mästare. Recensenten är lämpligt nog Nikanor Teratologen himself, som uppenbarligen förstår vad saken handlar om:

"En nyttig, innehållsrik och kompetent genomförd översikt över skräcklitteraturens uppkomst och historia…

Michel Houellebecqs inkännande och insiktsfulla lilla bok om den kosmiska fasans store diktare H. P. Lovecraft öppnade förhoppningsvis vissa fördomsfulla litteraters ögon för att det även bland mer eller mindre renodlade skräck- och fantasyförfattare […] kan finnas omistliga författarskap som förmår utöva en mörkt djupverkande suggestionskraft även på sofistikerade läsare. Berghorn och Johansson kan även de bidra till att de mest framstående skräckförfattarna äntligen även i påstått intellektuella kretsar kommer att betraktas som de stigfinnare och grottforskare i människopsyket som de faktiskt är."

Det är märkligt och smått frustrerande, det här med recensioner. Ibland kan det gå över ett halvår innan böckerna uppmärksammas i tidningar och tidskrifter, andra gånger bara en-två veckor. Fler recensioner kommer, det är jag säker på.

* * *

Tillägg: Söndagen 5/8 publicerade också Dagens Nyheter Kultur en recension, som dock inte verkar vara utlagd på nätet. ”Fantastisk skräckbibel” blev Gabriella Håkanssons omdöme. Inte illa, skriver jag och rodnar.

ANDRA BLOGGAR OM:

Single Post Navigation

4 thoughts on “Första räkan

  1. Jag har tänkt att skriva något om den där boken, men jag har inte ens kommit mig för att skaffa den än…

  2. Ursäkta, off topic, men
    …nu har jag gjort det… gått in med köttbyxor i en hundfarm. Får skylla mig själv:
    http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=83988

  3. Z: Nej, du behöver inte skylla dig själv. Visst håller jag med om att det välkända fotot inte är autentiskt, men svaren du fått är (som vanligt) mer arroganta och okunniga än intelligenta. Forummoderatorn Henning Strandin gör bort sig igen… och vet uppenbarligen inte hur kameror funkade varken 1968 eller 1890.

    Usch. 😉

  4. Pål Eggert on said:

    Det var verkligen en sen recension. Nåja, har inte själv läst den än, men det blir nog av. Håller på och tar mig igenom en del av den nypublicerade skräcklitteraturen i sverige.

Kommentera

