NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Marmeladkung

Här ett tips, som bevis på att också ett sådant fysiskt fenomen som jag — vilken dessutom är försedd med en smakfullt überbildad och arrogant personlighet — kan uppvisa vänliga sidor emellanåt: 

Kasta gärna ett öga på nya bloggen Marmeladkungen av Fredrik Granlund. Han behöver uppenbarligen uppmuntran, som det nu blivit på det personliga planet. Jag har publicerat honom åtminstone en gång, och han har blivit utgiven med noveller och dikter av en del andra förlag, till exempel Schakt.

Han beskriver sig själv som en genomärlig människa; och det är så jag uppfattar många av hans texter. Ibland är det direkt smärtsamt att läsa — på ett bra sätt. Det händer också att jag blir förbryllad. Då och då trasslar man in sig i texter eller stycken som är rena ogrässnåren; eller möjligen bör liknas vid jäsande ordmassor av bubblande förgängelse. Ett sammanbrott av strukturer och naturlagar, ur vars alkemiska häxbrygd vi måhända skönjer begynnelsen av nya ord, uttryck och världar, som pockar på att springa fram likt sammetsskimrande och tvetydiga nattorkidéer. Etc.

Den malplacerade, och malplacerat interna, Lovecraftparodin åsido. En bra blogg, inget annat, fast rensa gärna upp i framtida rabatter. Föreslår redaktören.

* * *

Edit: Jag hoppas att den lilla kritiken jag framförde (mer i klartext: slarvigt skrivet här och var) uppfattas på rätt sätt. Varför det skulle utmynna i Lovecraftparodi funderar jag fortfarande på.

/ Rickard Berghorn

Single Post Navigation

4 thoughts on “Marmeladkung

  1. Oj oj
    Är inte kompetent nog för att ens fundera på att kommentera, har knappt läst ens en skräcknovell i mitt liv (förutom Bradbury som jag kanske ska skriva post om, om inte du gör det). Mysig blogg han har.

    Marmeladkungen kan det här. Jag har ofta hört Lovecraft namntappas av tonåringar, det är allt.
    Mycket kvar, alltså.

  2. Kul att du uppmärksammar mig och min blogg! Tackar.

    Anledningen till varför det ibland blir onödigt krångligt, textmässigt sett, är att jag är lite dålig på att göra inlägg. Försöker verkligen tänka igenom vad som kan vara av intresse för andra. Såvitt jag vet får dock en blogg som uppdateras frekvent fler besökare, och därmed mer uppmärksamhet. Därför publiceras ofta inlägg på marmeladkungen innan de är helt bearbetade. Texterna bearbetas allt eftersom, bloggen uppdateras ofta textmässigt. Jag är dock extremt självkritisk och både förstår och instämmer i din åsikt. Men anser själv att det viktigaste är innehållet/ämnet och budskapet. Jag ska dock bättra mig. Bloggen kommer inte att bli sämre!

  3. Administrator on said:

    Z: Bradbury är bra, en av mina favoriter. Jag skriver nog inget i min blogg ändå, eftersom jag skrivit relativt mycket om honom i andra sammanhang.

    Lovecraft har egenheten att namntappas nästan överallt: av tonåringar inte minst, men också i Twin Peaks, hos Umberto Eco och Borges, i överflöd hos Neil Gaiman, m.fl. Något av en gigant bakom kulisserna.

    Fredrik: Kämpa på bara. Själv har jag samma tendens (numera färgstarkt namngiven som ”skitnödighet”) och kan fila på en bloggtext dagar efteråt. Önskar bara att jag slapp upptäcka så många brister i efterhand; det blir ju trots allt inte problemfritt för läsaren.

  4. Har ett mycket vagt minne av en novell som inte alls är någon skräckis, är det Bradbury eller Roald Dahl? Var en liten plutt (gick kanske i 7:an) då jag läste den:
    handlar om en man som med satellit skickar ut ett meddelande i rymden och sedan lyssnar varje kväll efter signaler från någon som eventuellt har svarat. han väntar och väntar, och efter trettio år hör han en signal. Men eftertankens kranka blekhet ger honom svaret: Det är sitt eget eko han får in på satelliten…Ensamheten. Blev lite nedstämd då jag läste den minns jag.

    Sedan har jag läst några riktiga skräckis-essäer från både Bradbury och Dahl, men jag undrar alltså över denna sorgliga historia.

    Vi har fått igång en intressant namedropping-diskussion, med Psykbryt, om Andy Kaufman och Christopher Lloyd:

    http://blogg.aftonbladet.se/14074/perma/547710/#comments

Kommentera

