NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Kosmos, Poe och — Nihonshu!

Idag låg nya numret av den allt mer oumbärliga Tidningen Kulturen i brevlådan, innehållande min essä "Edgar Allan Poe som kosmologisk profet". Den finns dessutom att läsa på hemsidan också (kursiveringarna borta här, och första stycket är egentligen en ingress).

* * *

Edit: Med anledning av hur den här posten har utvecklat sig, skrev jag en ny rubrik (8/11). Läs off topic-diskussionen med en viss tokspelare vid namn Nihonshu i kommentardelen — den är ganska skoj.

/ Rickard Berghorn

Single Post Navigation

6 thoughts on “Kosmos, Poe och — Nihonshu!

  1. Oh, riktigt intressant, välskrivet och välgrundat! Fanns mer att hämta hos herr poe , än jag nånsin trott.

  2. Tackar! Jovisst, du har rätt. Tar man sig bara förbi hans mest kända noveller finns det mycket märkliga saker att läsa: framtidsskildringar, en man som råkat ut för så många olyckor att han till slut bara består av proteser, en mumie som väcks till liv med elektricitet, m.m. Plus en boklång essä om Big Bang och universums uppkomst, som sagt.

  3. Det var tydligen en känslig punkt där med din ohälsa. Ser jag ut som din psykiatriker? Något sånt måste det ju vara så som du återkommer till min blogg hela tiden? Det eller – läskiga tanke – du är lite ”kär” i mig? Jag har haft hand om ”handikappade” förut, men de har unisont varit friska nog att se skillnad på våldtäkter och seriefigurer iaf.

  4. [Raderad av författaren]

  5. Nihonshu här ovan har fått något slags tokspel, och jag begriper inte varför. Vi har knappt haft någon kontakt de sista åren. Läs i tur och ordning hur det utvecklade sig:

    1) Ironisk gliring av mig
    2) ”Mona tar ton”
    3) ”Om Aleph”

    Jag submittade följande kommentar i hans blogg, men den har uppenbarligen modererats bort. Alltså kommer den här istället:

    Jag förstår inte det här plötsliga tokspelet, nihonshu. Vi har inte haft någon kontakt på, vad blir det, två år? Med undantag av en mycket kort, obetydlig, icke-aggressiv ordväxling i Z:s blogg i våras.

    Tyvärr måste jag nog skriva något om detta på min egen blogg. Tyck vad du vill om mina åsikter, ogilla gärna också min ofta rigida debattattityd, men det är i alla fall inte lämpligt att offentligt påstå att jag är våldtäktsman, kvinnohatare, ointelligent, stalker, steroidknarkare etc.

  6. Låt allt falla i skymundan, förläna det ingen uppmärksamhet. Att ha viljan att visa att man har rätt är sund, men oftast uppnår man faktiskt resultat genom att bara vissla och gå förbi.

Kommentera

