NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Mer om polisanmälan

Polisanmälan mot Garvarn har nu diskuterats öppet på sajten Supranaturalis också.

Administratören NiCa säger att ett eventuellt åtal mot Garvarn antagligen skulle komma att handla om ifall det övernaturliga rimligtvis existerar eller inte. Jag tror inte alls det behöver vara så; det beror på vad han anmäls för. Om Garvarn beskriver ett medium som bedragare när han eller hon förmedlar andekontakter till anhöriga mot betalning, skulle det nog finnas anledning att ta upp den aspekten i ett åtal. Men om han använder samma beskrivning mot någon som t.ex. sysslar med alternativmedicin eller säger sig ha haft en nära döden-upplevelse, så saknar Garvarn antagligen rimliga belägg för anklagelsen. Mannen i fråga har skrivit mycket skit, så det finns en hel del att leta bland.

Det stora problemet med en anmälan skulle väl snarare vara att åklagare har en tendens att ignorera förtal på nätet. Percy Bratt och Arne Ruth skrev om problemet i DN 2009-08-01. Det tycks fortfarande finnas en känsla bland människor att det som händer på internet inte är "på riktigt". Samtidigt har många en diffus och ihålig tanke om att de regler och lagar som gäller överallt annars i samhället inte borde tillämpas på nätet, och att det har något med "yttrandefrihet" att göra. Ty "yttrandefrihet" finns tydligen bara på internet emoticon

Men nu behöver man inte polisanmäla Garvarn i första omgången. Som det nu är borde man anlita en omdömesgill advokat och gå igenom alla försyndelser som han — och för den delen en rad andra VoF-debattörer — gjort sig skyldiga till. Om advokaten bedömer att man sannolikt skulle kunna vinna ett åtal, så åtalar man. Annars har man ändå gått igenom ett tungt material, som skulle kunna utnyttjas som underlag till exempelvis en debattartikel om tillståndet i den svenska skeptikerrörelsen.

*  *  *

Tilläggas kan, än en gång, att Garvarn med största sannolikhet heter Hans Isaksson och är en av grundarna av föreningen Vetenskap och Folkbildning. Eftersom uppfattningen är rimlig och föreningen dessutom inte har bemött den på något riktigt sakligt eller vettigt sätt (som länken visar, tillsammans med denna), kan det inte ses som förtal från min sida. Dessutom är det skäligt att lämna ut uppgiften om den stämmer. Förtalet står snarare VoF för.

/ Rickard Berghorn

ANDRA BLOGGAR OM: VETENSKAPHJÄRNSLÄPPVETENSKAP OCH FOLKBILDNINGSKEPTIKERGARVARN

Single Post Navigation

5 thoughts on “Mer om polisanmälan

  1. Jag kan inte förstå hur jag kan vara den första människa som kommenterar detta inlägg. Detta är ju sensationellt! Hur kommer detta egentligen att sluta? Jag uppskattar din effort och hoppas verkligen att du kommer att följa upp det.

    Underligt bara hur tyst det är här på din blogg med kommentarer. Men bara så du vet, jag står på din sida!

    / F. G.

  2. Posten var ju bara några timmar gammal från mitt i natten när du skrev, så det är inte underligt att inga kommentarer kommit 😉

    Det är knappast tyst med kommentarer och jag får fler än de flesta bloggar, som knappt får några alls. När det gäller detta ämne så är väl folk också dels försiktiga, och dels rädda. De jag polemiserar mot föredrar att skriva oändligt mycket skit på andra nätsajter. Det är ju liksom mer tryggt så, när undertecknad lär ha en förmåga att ge bitande svar på tal.

  3. Vill du ingå ett vad? Vi beslutar om några förutsättningar under vilka Garvarns identitet kan anses vara avgjord. Jag kan tänka mig 10 gånger pengarna till din fördel om du har rätt om Garvarn och HI.

  4. Markus: Intressant. Jag tar upp saken och det som följde i nästa post.

  5. Hoppsan, här har det hänt saker under tiden som jag inte kollat din blogg. Skall bli intressant att följa fortsättningen.

Kommentera

