NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

VoF gör ett märkligt vad

Markus Hedlund, administratör på forumet för Vetenskap och Folkbildning och tillhörig föreningstoppen, gjorde denna kommentar i förra posten:

Vill du ingå ett vad? Vi beslutar om några förutsättningar under vilka Garvarns identitet kan anses vara avgjord. Jag kan tänka mig 10 gånger pengarna till din fördel om du har rätt om Garvarn och HI.

Det lät ju smått intressant, men jag behövde också skaffa mig en bättre bild av vad allt handlade om. Så jag kastade iväg ett frejdigt mail till Markus (090826, kl. 23.16):

Hejsan Markus –

En fråga: Vet du själv bestämt vem Garvarn egentligen är, eller litar du på vad t.ex. Jesper Jerkert säger?

Och nu började saker och ting bli mycket märkliga. Jag återger alla mail rakt av, inklusive det här ovan, utan några förkortningar eller redigeringar. (Om det efterfrågas, ordnar jag screenshots av mailväxlingen.)

 

Markus Hedlund (kl. 23.27):
Hej Rickard
Jag har inte träffat någon av dem, speciellt inte samtidigt. Jag skulle litat på Jerkert om jag fått informationen av honom.
Försöker du lura in mig i scenariot med skyddande av brottsling? 😉
Jag anser mig tillräckligt säker för att våga slå vad, speciellt om att det inte är Isaksson. Men Garvarn kan ju ha duperat mig.

Jag (kl. 23.29):
Varför skulle det "speciellt inte" kunna vara Isaksson?

Markus Hedlund (kl. 23.37):
Han är väl kanske en gissning lika god som någon. Jag vill inte råka försäga mig under någon sorts 20 frågor-lek.
Jag tror att Garvarn för eller senare kommer att avslöjas eller att han går ut med sin identitet. Vad krävs för att du ska falsifiera din teori?

Jag (kl. 23.40):
Vilka står bakom ditt föreslagna vad?
När du nu säger att du egentligen inte vet någonting, så kan du ju inte heller ordna till ett avslöjande på egen hand.

Jag igen (kl.23.41):
Kort sagt, vem eller vilka kommunicerar du med?

Markus Hedlund (kl. 23.45):
Vadet är helt på eget bevåg, mest för att jag är nyfiken på under vilka förutsättningar du skulle erkänna att du har fel.
Ett avslöjande skulle inte handla om att jag avslöjar vad jag ev. vet. Informationen måste komma någon annanstans ifrån, under förutsättningar vi är överens om.

Jag (kl. 23.48):
Eftersom vadet helt plötsligt är på eget bevåg, hur skulle du då kunna ordna med det du skriver: "Vi beslutar om några förutsättningar under vilka Garvarns identitet kan anses vara avgjord"?

Markus Hedlund (kl. 23.56):
Jag har väl aldrig påstått att någon annan är iblandad? Jag menade att du och jag kommer överens om något villkor som måste vara uppfyllt för att vadet ska vara avgjort.
Några varianter på villkor för att falsifiera att Garvarn är HI.
HI dementerar.. Lär knappast räcka va?
HI:s dödsruna och Garvarn fortsätter skriva.
Någon person går ut med namn, påstår sig vara Garvarn men heter inte HI.
Omvänt kommer jag på.
HI erkänner.
Några möjliga varianter jag spånade fram nu. Det måste finnas bättre sätt.

Jag (kl. 00.24):
Hur kan du då vara så säker på att villkoren uppfylls?

Markus Hedlund (kl. 00.37):
Vi får göra en hypotesprövning.
Du kanske kan hjälpa till med förlag på hur man förkastar hypotesen H0: Hans Isaksson skriver under pseudonymen Garvarn.

Jag (kl. 00.50):
Du är alltså säker på att de överenskommelser vi skulle nå fram till, skulle uppfyllas? Eftersom ditt vad är tio ggr pengarna till min fördel.

Men se, det fick jag inget svar på, och med tanke på hur han trasslat in sig i självmotsägelser är det nog bäst så.

Men för all del, det verkar som om VoF har något på lut. Då är det bara svårt att förstå varför det skulle vara så viktigt med detta löjliga vad. Vad är man rädda för?

Tillägg: Se där, nu verkar bloggen slå besöksrekord igen. Över 200 unika besökare hittills idag, och tre timmar kvar innan räknaren nollställs emoticon

/ Rickard Berghorn

ANDRA BLOGGAR OM: VETENSKAPHJÄRNSLÄPPVETENSKAP OCH FOLKBILDNINGSKEPTIKERGARVARN

Single Post Navigation

6 thoughts on “VoF gör ett märkligt vad

  1. Du är snabb att blåsa upp saker.
    Anledningen till att jag inte inte svarade var att jag sov.

  2. När man ska göra förutsättningar om ett vad, ska båda parter vara överens för att vadet ska vara giltigt. ”Vi” betyder följaktligen ”Markus och Rickard”. Jag hoppas att jag bringat lite klarhet i den frågan, och önskar dig lycka till i förvaltningen av din komplicerade relation till Garvarn.

  3. Yosomono: Det är svårt att förstå vad du menar. Men jo, naturligtvis: båda ska vara överens. D.v.s. jag behövde veta lika mycket om vadets förutsättningar som Markus. Men han valde att vara oärlig — eller rent ut sagt ljuga.

  4. Pellegrin on said:

    Jag måste nog säga att VoFs sätt att handskas med problemet blir konstigare och konstigare. Om det inte gäller VoF så gäller det i alla fall de ansvariga i föreningen.
    Är Alephs utpekande så otroligt felaktigt och HI den osannolikaste person man kan utpeka? Bra. Då är det ju bara att visa det

  5. Jag har inget att tillägga. Det är fritt fram för VoF och/eller Garvarn själv att avslöja vem han är. Men märkligt nog måste man göra det genom ett barnsligt vad, där man dessutom inte vill (eller vågar?) spela med öppna kort.

  6. På grund av trams och sabotageförsök från icke-existerande mailadresser stängs posten för fler kommentarer. Några mer seriösa kommentar besvarar jag eventuellt i en annan huvudpost.

    Och ja, jag tar mig rätten att radera trams och sabotage – eftersom den här bloggen ska hålla en seriös nivå 😉

Kommentera

