NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Efter erkännande från Erik Verlinde – en hyllning på Garvarns blogg

Efter mitt senaste byxneddragande av Garvarn blev han mycket, mycket sur, och förärar mig denna beskrivning i sin senaste bloggpost om pseudovetenskap (apropå Martin Gardners död, författaren av den klassiska boken Vetenskap och humbug):

We do have a multitude of pseudo-scientists promoting different weird ideas as though they are unquestionable truths. […]  In some cases, the paranoia described by Gardner doesn’t seem to be connected to a specific theory or set of theories. As in the case of Rickard Berghorn, former sci-fi publicist turned self-proclaimed genius, the paranoia itself is the main drive

Vad herr Garvarn menar är inte särskilt lätt att förstå — det är snarare helt obegripligt — men möjligen försöker han sin vana trogen svärta ned ryktet hos en diskussionsmotståndare genom en lögnaktig insinuation, riktad mot bland annat min spekulation om en möjlig koppling mellan allmän relativitetsteori och kvantfysik. Men se det funkar inte; den välkände nederländske fysikern Erik Verlinde har själv givit mig ett erkännande för att jag på denna blogg 2007/08 formulerade praktiskt taget samma hypotes som han själv blev mycket uppmärksammad för vid årsskiftet. Verlinde kan knappast kallas pseudovetenskapsman. Inte heller har jag varit en "sci-fi publicist".

Men kanske kan Garvarn själv förklara närmare med en kommentar i denna blogg? (Tror tyvärr inte han vågar det; och mig har han blockat från fler kommentarer på sin egen blogg.)

Jag kan också berätta att Martin Gardner (1914-2010) tillhörde min ungdoms idoler. Jag läste hans bok Vetenskap och humbug (In the Name of Science, 1952) upp emot fem-sex gånger på filialbiblioteket utanför Vetlanda i Småland — det var en av anledningarna till att jag själv blev skeptiker. Senare ordnade jag till att publicera skeptiska krönikor av Vetenskap och Folkbildaren Martin Rundkvist i min tidskrift Minotauren, vilket dock visade sig vara ett stort misstag.

Jag har i övrigt haft ganska mycket sjå med att överbevisa medlemmar på VoFs forum om att t.ex. 1800-talsteorin om den ljusbärande etern var förknippad med den absoluta tiden och rummet i newtonsk fysik. Att jag vidhöll denna uppgift, som tillhör grundläggande allmänbildning för naturvetare, ledde bl.a. till att jag hotades med avstängning, samt blev persona non grata bland de många som gjort bort sig. (Som vanligt gitter jag ingen länkning till detta forum, men tråden kan enkelt googlas upp.) Kanske finns det ett betydande mått av pseudovetenskaplighet också bland VoFare?

Frustrationen resulterade inte minst i en smått klassisk fars där forumledningen gjorde bort sig med dunder och brak i ett försök att svärta ned mitt rykte — och sedan tvingades be mig om ursäkt. Slå vad om att VoFsingarna avskydde mig efter det.

Nej, det enda som möjligen kan ligga mig i fatet pseudovetenskapligt sett hos mer fundamentalistiska skeptiker, är att jag uttryckt kritik mot överdrifter och onyanseringar i klimatdebatten. Så varsågoda — hugg huvudet av mig nu.

/ Rickard Berghorn

ANDRA BLOGGAR OM: VETENSKAPHJÄRNSLÄPPVETENSKAP OCH FOLKBILDNINGSKEPTIKERGARVARNNÖRDARFYSIKRELATIVITETSTEORINALBERT EINSTEINKVANTFYSIKKVANTMEKANIKERIK VERLINDE

Single Post Navigation

Kommentera

