NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Richard Wrangham gör tummen upp

Den allt mer uppmärksammade primatologen och antropologen Richard Wrangham blev omskriven i nr 17/2010 av New Scientist. Han har utarbetat en originell teori om varför människan blivit människa: Det kräver tankeförmåga och händighet att handskas med eld, och av elden fick våra förfäder inte bara värme och skydd från rovdjur, utan också möjlighet att laga mat. Maten blev mer näringsrik och lättare att förtära, samt kunde bevaras längre tid utan att förstöras. Genom detta tillskott av extra energi fick hjärnan möjlighet att utvecklas, och våra förfäder fick bättre biologiska förutsättningar för att utveckla intelligens och mer komplicerade sociala strukturer. Detta skedde enligt Wrangham för 1,5 till 2 miljoner år sedan, vilket bland annat går att sluta sig till genom att studera skelettet hos hominider. Här finns en kort sammanfattning av teorin.

När jag läste artikeln i New Scientist beslöt jag mig för att skriva till honom och nämna min egen idé om skälet till varför människan saknar päls. Jag har tidigare redogjort för den på denna blogg (här): päls var till nackdel i närheten av eld. Och varför skulle jag inte göra det? När jag för ett halvår sedan kunde kontakta den teoretiske fysikern Erik Verlinde, och vi öppet och fördomsfritt diskuterade en bloggartikel jag skrivit, borde det vara fritt fram med denna inte särskilt kontroversiella idé. I själva verket tycker jag inte själv idén är särskilt märkvärdig — den är snarare nästan pinsamt enkel och given.

Richard Wrangham svarade samma dag och uttryckte att idén var intressant. Han själv har anammat teorin att pälsen offrades till förmån för ett välutvecklat svettsystem, som påstås göra oss mer uthålliga — men Wrangham underströk att de båda teorierna inte behöver utesluta varandra. Dessutom var han tacksam för att jag tipsat honom om en genetisk studie som visat att våra förfäder förlorade pälsen ungefär samtidigt som de förmodligen började bruka eld.

Kanske kan jag publicera också denna mailväxling efterhand. Men här och nu nöjer jag mig med att bara konstatera detta: Ifall Wrangham i framtiden argumenterar för att människan förlorade sin päls för att lättare kunna handskas med eld, och refererar till Rogers, Iltis & Wooding (2004), så är det på grund av mig 🙂

/ Rickard Berghorn

EDIT 2012-11-06: Fixade till länkar (länkningar till sidor på denna blogg fick felaktiga adresser efter flytten från blogsome till wordpress).

Single Post Navigation

4 thoughts on “Richard Wrangham gör tummen upp

  1. Mycket intressant! Personligen lite särskilt med tanke på att även du och jag, om jag nu inte missminner mig totalt, diskuterat detta (tidigare) i person, samt att jag nämner åtminstone något åt detta håll i min prisbelönta essä ”Jag, cyborg?” på Vetsaga.

    Vore mycket intressant att läsa er brevväxling.

    / F. G.

  2. Administrator on said:

    Fredrik FG Granlund: Jag tror jag tog detta som ett exempel på Ockhams princip (benämner det inte ”Ockhams rakblad” eller ”Ockhams rakkniv”, eftersom vi diskuterade benämningen inte minst, heh). Idén förklarar allting utifrån kända omständigheter och utan att vi behöver tillägga några rena antaganden, eller krångla till något i onödan. Men jag misstänker att det är just därför som knappt någon antropolog brytt sig om att lansera idén: Den är så enkel och given, och därmed inte heller särskilt ”spännande”. Teorier om parasiter, bättre svettsystem, vattenapor o.s.v. väcker större intresse både bland kollegor och allmänhet.

  3. Jag tyckte i alla fall att det var en väldigt intressant idé, kanske för att den var så given. gömd i det öppna så att säga.

  4. Kanske. Men jag har fler idéer än så 😉 Jag tror Wrangham har rätt, och jag tror att vi förlorade pälsen för att lättare kunna handskas med eld. Vi behövde utveckla ett effektivt svettsystem som kompensation för pälsförlusten (på savannen har djur päls främst som skydd mot hetta). Vilket förklarar varför andra savannlevande djur inte också förlorat pälsen – ett effektivt svettsystem är ingen bra ersättning, eftersom det betyder att vi behöver riklig tillgång till vatten, vilket ofta är en bristvara på savannen. Men vi kunde kosta på oss det eftersom vi ändå hade eld (som dessutom gav värme på nätterna).

    MEN här är idén: I och med att våra förfäder lärde sig att bereda mat, behövde de inte längre syssla så mycket med att söka föda. De fick plötsligt mycket mer fritid, som behövde fyllas ut. Vilket kan förklara andra mer eller mindre unika egenskaper hos människan: att vi har sex för nöjes skull, och är konstnärliga varelser – sysslar med dans, musik, målning. Det sista blev möjligt för att vi redan hade en välutvecklad hjärna.

Kommentera

