NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Nytt liv

För de som missat det, kan nämnas att jag sedan snart ett år tillbaka är bosatt i norra Thailand medan jag pluggar idé- och lärdomshistoria på distans vid Uppsala. Som det är nu har jag inga planer på att återvända hem; med internet och mobiltelefoner känns Sverige verkligen inte särskilt avlägset.

[Edit 2011-05-27: Bild på mig och Uhm borttagen efter önskemål från henne, eftersom hon har ny pojkvän.]

Tiden fram till nu har dock varit ganska turbulent; det är naturligt nog en stor omställning både fysiskt och psykologiskt att flytta till ett land med helt annorlunda klimat och kultur, och dessutom leva tillsammans med en ny kvinna och hennes dotter. Under en period var jag allvarligt sjuk på grund av infektion i benet och riskerade faktiskt amputation, fast med tur och rejäla mängder antibiotika kom jag undan med bara några ärr. Uhm och jag hade en bra tid tillsammans, men det fungerade inte i längden. Det finns dock inget att beklaga eftersom det var ett gemensamt beslut och jag också trivs utmärkt ensam, och vi är fortfarande goda vänner. På fotot här intill sitter vi på en restaurang i Laos huvudstad Vientiane, i början av året.

I mitt nya singelliv simmar jag plötsligt omkring i fritid och känner dessutom stark lust att bli kreativ igen, det vill säga att på regelbunden basis återuppta skrivandet av noveller, artiklar och blogginlägg. Så för att få upp ångan har jag bestämt mig för att skriva åtminstone en bloggning varje dag en period framöver.

Så håll i hatten. Eller vilken varning som nu bör utfärdas.

/ Rickard Berghorn

Single Post Navigation

3 thoughts on “Nytt liv

  1. Sedär, roligt att du känner dig kreativ och inte tappade ena benet.

  2. Administrator on said:

    Tackar. Bara i korthet här: vet inte om du redan uppmärksammat det, men SvD Under Strecket har idag en kritisk essä om ditt favorit(hat)ämne positivt tänkande. Bra läsning.

  3. Ha ha, bra tips. Nej, det hade jag inte uppmärksammat.

Kommentera

