NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Aleph Bokförlag i backspegeln

Fredrik på bloggen Fredrik D skrev igår en post som kändes mycket bra att läsa. Jag känner honom inte mer än genom hans blogg och några kommentarer i denna; men här visar han sig vara en gammal fan av min utgivning på det numera stendött slumrande Aleph Bokförlag. Tack för superlativen!

Howard Phillips Lovecraft fick en bok släppt, och den saknar jag tragiskt nog. Är det någon som vill sälja Sökande efter det drömda Kadath till mig, säg till! Jag MÅSTE ha den.

Jag vet åtminstone en person som har ett ex och behöver pengar. Så när han läser detta, hoppas jag han hör av sig.

Aleph Bokförlag var verksamt under knappt sex år, utgav sexton böcker och 29 nummer av tidskriften Minotauren. Jag arbetade nästan ihjäl mig på kuppen, inte minst eftersom jag samtidigt skrev för Sveriges Radio och andra bokförlag och tidskrifter.

Det oändliga slitet gav mycket lite i utbyte. Den ekonomiska förtjänsten — som fanns där de sista åren om än blygsamt — brydde jag mig inte särskilt mycket om; pengar har aldrig varit viktigt för mig. Men jag gjorde misstaget att omge mig med huvudsakligen amatörer som medarbetare. Det var i och för sig en nödvändighet att anlita amatörer eftersom jag inte kunde betala särskilt mycket och oftast inget alls; men det är inte att rekommendera när en utgivning är relativt omfattande och många människor därför behöver involveras. Det gnisslade ständigt i maskineriet eftersom arbetet inte motsvarade deras överdrivna och felaktiga förväntningar. En amatörförfattare som inte är van vid professionell redigering, kan exempelvis bli oerhört provocerad av principen att antingen bearbeta en artikel eller novell tills både redaktören och författaren blir nöjda — eller annars räkna med att redaktören inte publicerar det. Dessutom fanns det förstås en hel del avundsjuka i sammanhanget.

Konflikterna och allt skitsnack ledde efterhand till att jag undan för undan blev ungefär lika cynisk och förhärdad som jag är nu, och praktiskt taget lägger en heder i att uttrycka. Vilket antagligen märks tydligt inte minst på denna blogg. Inte för att jag någonsin varit särskilt icke-cynisk, långt därifrån, men numera är det exceptionellt.

Det var förstås inte problem med alla icke-erfarna medarbetare; Martin Andersson och Jens Heimdahl kan speciellt nämnas som mycket bra. Men överlag var kontrasten mycket stor mellan gruppen av amatörer och gruppen av professionella medarbetare. Nicolas Krizan och Annika Johansson, som exempel, var alltid lätta och smidiga att samarbeta med. Johan Theorin ska inte heller glömmas bort, eftersom han var professionell i form av journalist och radioförfattare vid denna tid; när han sedan gick åstad och blev succéförfattare med Skumtimmen, tackade han mig för vårt samarbete i dedikationen i den boken. Det kommer jag att vara evigt tacksam tillbaka för.

Till saken hör också att ämnena klassisk skräck och fantasy kändes ganska uttröskat för mig efter dessa sex år samt faktaboken om skräcklitteraturens historia som jag och Annika Johansson skrev för Bibliotekstjänsts förlag, Mörkrets mästare. Ärligt talar har jag knappt alls intresserat mig för det sedan Aleph gick i stå — nu är det istället vetenskapshistoria jag fördjupar mig i, och känner ett starkt behov av att skriva populärvetenskapligt om.

/ Rickard Berghorn

Single Post Navigation

4 thoughts on “Aleph Bokförlag i backspegeln

  1. Man kan behöva växla spår ibland. Tänkte på den fina Sökandet efter det drömda Kadath när jag läste Mara från Ulthar för en tid sedan.

  2. Som Pål säger, ibland måste man byta spår.

    Jag är ändå tacksam för det som var. 8)

  3. Jag hade också gärna ägt ett ex av drömda Kadath, finns det möjligtvis några planer på en återutgivning?

  4. Administrator on said:

    Pål och Fredrik: Det blir ändå en tendenshalka åt fantastikhållet, ser jag redan nu på den här bloggen. Så okej, då får det bli som det blir; man kan inte komma undan sitt förflutna.

    David: Jag vill inte utlova något, det vore bara dumt när Alephs framtid är så osäker som den är. Men du kan ju alltid hålla ett öga på vad som sker.

Kommentera

