NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Hans Arnold 1925-2010

Ett av problemen med att sitta utomlands och läsa tidningar på nätet, är bristen på allmän översikt. På nätet är det enkelt att klicka sig vidare till relaterade artiklar, men sitter man med en papperstidning uppslagen framför sig får man i ett ögonkast veta dagens rubriker på inrikes-, kultur-, ekonomi- och etc-avdelningarna. Att Hans Arnold är död uppmärksammades i tisdagens tidningar, och jag ser det inte förrän nu.

Arnold var en ytterst vänlig, timid och generös människa. Jag kan inte hävda att jag tillhörde hans goda vänner, för det gjorde jag inte. Men jag träffade honom åtskilliga gånger sedan mitten av 90-talet, då jag och en vän ordnade med ett par informella pubmöten i skräckens tecken, där förutom Arnold också Torsten Jungstedt och Sam J Lundwall dök upp. Dessa sammankomster var föregångarna till de pubmöten som sedan fortsatte många år under Svenska Skräckakademiens egid, och där Arnold också deltog regelbundet i alla fall i början.

Hans död var nu inte oväntad eftersom han varit minst sagt krasslig i många år. Sista gången jag mötte honom, 2006, var rent tragiskt. Jag behövde få uppgifter om originalpubliceringen för en av hans bilder, inför ett planerat bokomslag. Vi avtalade tid, men när jag kom upp till hans lägenhet på Kåkbrinken i Gamla Stan, hade han dagen innan fallit ner för en trappa och skadat armen, som nu var i bandage. Han var mycket förvirrad efter olyckan. Ytterdörren stod på vid gavel och böcker och ritmaterial låg kringströdda på golvet.

Bättre att minnas känns istället den intervju jag gjorde med Arnold till Minotauren nr 4, 1997, och som också publicerades (i något förkortad form) på Hans Arnolds officiella hemsida. Hemsidan tycks ligga nere nu, kanske för ombyggnad, så jag länkar till en cashad version av intervjun.

/ Rickard Berghorn

Single Post Navigation

Kommentera

