NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

När herr Gyllström från Götet gjorde storkarriär i Hollywood

Jag råkade på IMDb finna detta namn på en amerikansk regissör från början av 1900-talet: Arvid E. Gillstrom. Han gjorde en lång rad slapstickkomedier med bl.a. Harold Lloyd, Oliver Hardy, Harry Langdon och Bing Crosby i rollistorna. Det visade sig mycket riktigt vid koll att han var svensk, född i Göteborg 1889 med namnet Arvid Evald Gyllström, och död i Hollywood 1935.

Han regisserade 107 filmer — varav ungefär 9 långfilmer och 98 kortfilmer — samt var producent och manusförfattare. Någon riktig storkarriär gjorde han egentligen inte, men produktiviteten och kontinuiteten i den visar att han var fast rotad i den amerikanska filmindustrin och att hans filmer bör ha varit ekonomiskt framgångsrika.

Gillstrom arbetade i början för främst för Keystone, ett legendariskt filmbolag som producerade komedier och lanserade stjärnor som Charlie Chaplin, Buster Keaton och Harold Lloyd. Hos dem debuterade han som regissör 1915: "Their Social Splash" med Harold Lloyd och Mabel Normand. Snart lämnade han dock Keystone och gjorde för ett annat bolag en lång rad filmer med Billy West i huvudrollen, en ryskfödd komediaktör som specialiserade sig på att imitera Charlie Chaplin. I dessa filmer hade Oliver Hardy (som senare skulle bli Helan tillsammans med parhästen Halvan, Stan Laurel) nästan genomgående rollen som Billys antagonist. Chaplinimitationer vad vid denna tid en egen bransch inom nöjesindustrin, där nu nästan allt är bortglömt. Dock med visst undantag av Billy West, som anses ha varit den främsta i "genren". 1:00 in i denna video finns ett talande klipp ur Gillstroms, Wests och Hardys film "The Hobo" (1917).

På 30-talet gjorde Gillstrom sju ljudfilmer med Harry Langdon, en av de stora komediaktörerna under stumfilmstiden. 1933 och 1934 gjorde han också två filmer (här och här) med Bing Crosby, strax innan denne fick sitt stora genombrott som sångare och skådespelare, tack vare Gillstrom eller inte.

Gillstrom är noterad för att ha regisserat några av de absolut första filmerna på etablerade filmbolag, med enbart svarta skådisar i rollerna. För Paramount regisserade han Oft in the Silly Night, Melancholy Dame och The Framing of the Shrew, alla 1929. Det finns tidigare exempel på "helsvarta" filmer, men de gjordes av små indiebolag på minimala budgetar. Inga av recensionerna jag läst av dessa filmer har klagat på att de skulle vara särskilt stereotypa eller fördomsfulla, så Gillstrom verkar ha hållit sig på rätt sida av gränsen, så att säga.

Arvid E. Gillstrom tillhörde inte den absoluta toppen i Hollywood och har sällan uppmärksammats i Sverige, men han var uppenbarligen ett proffs och värd en notering. Som jag nu gjort. Här finns två foton på mr Gillstrom.

/ Rickard Berghorn

Annonser

Single Post Navigation

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s