NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Smålänning igen

Sävsjö är min nya hemstad — och nu får det banne mig vara nog med omkringflyttandet för ett bra tag. Bara under året i Thailand bytte jag och min flickvän bostad fyra gånger. Tillbaka i Sverige hittade jag snart en tvårummare med kök, i form av en mysig vindsvåning.

Detta är trakterna där jag växte upp; och om jag någon gång uttalat leda mot allt annat än storstäder, så beror det på att det var mycket länge sedan. Också Stockholm förlorar sin fräschör och exotism efter 15 års kafé- och klubbesök. Sävsjö är en liten och relativt lugn stad vid en sjö, där en slottsruin finns på en ö och står upplyst om nätterna. Att det finns ovanligt många fornlämningar, gravfält och medeltida kyrkobyggnader häromkring, är något som slagit mig först nu — inte när jag växte upp här. Så möjligen blir ett av årets projekt att fördjupa sig i lokalhistorien.

 Mina föräldrar och syskon — som alla bor häromkring — har ställt upp på ett helt fantastiskt sätt. Efter året i Asien ägde jag ingenting mer än ett usb-minne med mina personliga dokument, en trave viktiga pärmar, en hög kläder och lite småsaker; allt annat medvetet sålt eller kastat för att underlätta transporterna (och min dator blev i och för sig stulen lagom till hemresan). Med föräldrars och syskons hjälp och undanlagda grejer i deras garage och källare, har jag nu en nästan helt inredd lägenhet.

Den förlorade sonen har kommit tillbaka. Och kanske är det här jag verkligen hör hemma?

/ Rickard Berghorn

Single Post Navigation

One thought on “Smålänning igen

  1. Jag tycker att det låter bra, bortsett från stölden du blev utsatt får, och som en möjlighet att ta ny satts. Lite stabilitet i väntan på vad som komma skall. Typ.

    Jag ser fram emot nya intressanta texter här på bloggen. Newsmill är jag rädd för. Där husserar spöken. Jag håller mig hit. 8)

Kommentera

