NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Vetlanda Walk Of Fame

Det blev en riksnyhet år 2007, när inte längre bara Hollywood kunde stoltsera med en Walk Of Fame, utan också Vetlanda. Utöver TV, radio och tidningar kom över 1500 personer för att bevittna invigningen, åtskilliga av dem utsocknes får man förmoda. Alla de fem namnen som hedrades på detta sätt är jättekända och berömda, och det var med rodnadens skam jag behövde fråga min syster vilka tre av personerna egentligen är. Dock var jag synnerligen bekant med poeten Pelle Näver, om man så vill en litterär motsvarighet till Jokkmokks-Jokke och Snoddas. Han bodde för övrigt granne med den ännu mer berömde Stenbergapyromanen, som dock av någon anledning inte nämns på Vetlanda Walk Of Fame.

En annan av berömdheterna som jag är synnerligen bekant med, är popstjärnan Lena Philipsson, som närvarade vid invigningen över direktlänk på telefon. Strax därefter besökte hon personligen orten för att beskåda sitt namn; besöket och hennes stolta kommentarer förevigades av TV4-nyheterna.

Jag börjar verkligen älska Vetlanda. Men samtidigt har jag en underlig känsla av att Vetlanda inte kommer att älska mig om jag fortsätter med dessa skriverier, med dess 50-100 unika besökare dagligen emoticon

/ Rickard Berghorn

Single Post Navigation

5 thoughts on “Vetlanda Walk Of Fame

  1. Du gör en kulturgärning. Vetlanda älskar de sina. Säger jag utan att ens veta vad vetlanda är. Det låter som en flyplatts. 8)

  2. Administrator on said:

    En flygplats? Ah, ett anagram av Landvetter 😉 De borde väl vara ungefär lika stora till ytan, i alla fall.

  3. Det är Sverige det: När vi ska locka folk till evenemang så gör vi det big time, typ jagar rätt på Martin Timell eller valfri avdankad idoldeltagare från 2007 och ger dom en mikrofon.

  4. Administrator on said:

    Zelda: Jag upptäckte häromdan att Povel Ramel faktiskt varit på besök i Vetlanda, i alla fall i en sketch. Det blir nattens kommande bloggpostning 😉

    Annars har du kanske sett att jag raderade mitt utbrott i en tidigare kommentar. Det var onödigt och borde ha tagits i ett mail istället.

  5. Huh, utbrott? Det måste du hunnit radera innan jag hann läsa det =P

Kommentera

