NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Hanno Essén tramsar ihop en dementi

[Anmärkning: När jag skrev detta var jag inte observant på att Hanno Esséns dementi tycks vara kopierat från ett mail han skrivit. Det verkar alltså som om någon haft en mailväxling med Essén och sedan publicerade hans uttalande hos The Climate Scam. /Rickard]

Nionde februari i år bloggade jag om Uppsalainitiativet (UI), vilket skapade en del rabalder, speciellt när bloggen The Climate Scam såg till att uppmärksamma min text. Bitterheten och den tillkämpade hånfullheten bland byxlösa UI-företrädare var stor under någon veckas tid.

Hanno Essén — ordförande i föreningen Vetenskap och Folkbildning — dementerade till slut det texten hävdade, att UI:s företrädare i VoFs styrelse antagligen såg till att Stockholmsinitiativet (SI) blev utsedda till 2010 års Förvillare. Förutom att Essén knappast är korrekt i sin dementi, så valde han att framföra den på ett mycket märkligt sätt: nämligen undangömt i ett kommentarsfält i The Climate Scam, under en post som inte ens handlade om varken förvillarpriset eller VoF. Detta trots att anklagelsen redan hade framförts i betydligt öppnare sammanhang tidigare, i såväl den bloggen som på Newsmill.

Dementin var placerad så i skymundan, att det var ren tur att jag råkade hitta den. Någon hade överst i kommentarsfältet till denna post kopierat in hela texten från min bloggning om UI. Varför vet jag inte; men det gav i alla fall Hanno Essén tillfälle att kommentera följande:

Hej xxx
Din genomgång av de två initiativens akademiska meriter är intressant att läsa. Det är dock så att Uppsalainitiativet inte på något avgörande sätt påverkat VoFs styrelse i valet av förvillare. Det är SIs misstänkliggörande av riktig och seriös vetenskaplig klimatforskning som stör oss mest.

Esséns ordval om att UI inte på något avgörande sätt påverkade beslutet är intressant — fanns det alltså påtryckningar från det hållet? Annars är han naturligtvis inte okunnig om vem som ursprungligen skrev texten, så Esséns patetiska försök att insinuera att jag skulle ha postat den anonymt kan lämnas därhän. Dessutom går det säkert att belägga att det inte var jag, genom IP-nummer inte minst.

Mitt svar till Essén som jag igår lämnade lite längre ner i kommentarsfältet, räcker som svar till honom också här:

Vad du som VoFs ordförande säger här är naturligtvis inte särskilt intressant, med tanke på den jävsposition du innehar. Om ni vore lite mer professionella och insiktsfulla, skulle ni förstås under rådande omständigheter inte ha givit priset till SI. Eller för den delen ange Per Edman (UppsalaInitiativet) som kontaktman angående priset. Att denne datortekniker dessutom tillåts profileras som klimatexpert [hos] er, visar hur svårt ni verkligen har det med omdömet i styrelsen.

*  *  *

Angående Hanno "Evighetsmaskinen" Essén, bara några ord om en annan affär. I min Newsmill-artikel (12/1, 2011) uppmärksammades för första gången Esséns förkärlek för icke-konventionell vetenskap, i synnerhet hans egen teori om kall fusion. Någon knapp vecka senare kontaktade NyTeknik honom angående kall fusion och frågade ut honom om just sin egen teori (se artikeln 21/1). Han lyckades inte ge ett särskilt seriöst intryck, varför chefredaktören Jan Huss strax därefter kommenterade saken i en ledare (2/2). Där ställde han den underförstådda frågan om Esséns intresse för kall fusion skadar Vetenskap och Folkbildning.

Det kan vara en ren slump, även om det verkar osannolikt; så jag väljer att tro det finns ett samband här. Även om någon på NyTeknik säkert kan förneka att man tog fasta på uppgifter i en artikel på Newsmill, eftersom de själva vill vara ensamma om sitt lilla "scoop". Jodå, så cynisk måste man vara, och så cynisk är jag emoticon

EDIT 2011-03-04: Språkputs. Ser också att rumpnissarna länkar hit från VoF-forum och anstränger sig blåa för att hitta saker att avhåna. Dock vågar ingen av dem längre skriva kommentarer här. Gott så.

/ Rickard Berghorn

Single Post Navigation

3 thoughts on “Hanno Essén tramsar ihop en dementi

  1. Administrator on said:

    Förresten är Esséns ordval ganska intressant: ”Det är dock så att Uppsalainitiativet inte på något avgörande sätt påverkat VoFs styrelse i valet av förvillare.” (min kurs.)

    Det fanns alltså påtryckningar?

    [Edit 30 min senare: Efter att jag skrev detta, införde jag kommentaren i själva bloggtexten. Bättre där.]

  2. Anders on said:

    Jag vet inte varför Hanno Essén bryter mot den oskrivna VoF-regeln att aldrig uttala sig positivt om något icke konventionellt. VoF är ju annars en slags vaktorganisation för mainsteram science och mot allt som har utsikt att effektivt kunna mobbas. VoF gillar att stå på den etablerade sidan och skulle aldrig våga inta den svagage sidan, den som vill utveckla vetenskapen i någon intressant riktning.

    Kanske har Hanno Essén förlorat förståndet ur VoF-perspektiv, men det är mer troligt att Hanno Essén fått på pälsen av på något sätt och istället försöker smickra in sig hos allmänheten. Kritik har framförts mot VoF via institutionen på KTH och Sthlms Initiativet som kraftigt försvarade sig mot VoF försvagade VoF. Jag misstänker att Hanno Essén avslöjar rädsla i sin plötsliga tro på kall fusion.

    VoF är en dysfunktionell organisation som inte fungerar utan beskydd från KTH. Kanske beskyddet minskat eller är på väg att förfalla.

  3. Administrator on said:

    Anders: Min egen teori är att ordförande Essén är svag, och just därför lobbades fram av den nya generationen av VoF-styrelseledamöter, med amatörerna Per Edman (piotrr) och Peter Olausson (Hexmaster) i spetsen, och numera också deras vän Joacim Jonsson (Devadatta) som vapendragare; alla utan formell vetenskaplig kompetens. Med en svag ledare får dessa större inflytande — och därav bl.a. de senaste två årens fiaskon med förvillarpriset.

    Essén beskrivs ofta som en ”kuf”. Det framgår tydligt av detta klipp från 2009, där han snabbt blir omintetgjord av Annika Dahlqvist (kritiker av hysterin kring svininfluensuensan) i TV4. Tyvärr visar inte klippet den scenen där Dahlqvist säger åt Essén ”TYST!” och denne som en skamsen hundvalp tystnar och tittar ner i bordet.

Kommentera

