NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Diabetes

Jag berättade i förra posten att jag övergått till LCHF-diet. Anledningen till detta är att jag länge misstänkt att jag har problem med blodsockret. Speciellt timmarna efter att jag vaknat har min kroppskoordination varit usel och det har känts som om hjärnan gått i baklås; det handlar knappast om någon normal morgontrötthet. Det har hänt att jag talat i telefon eller skrivit mail i det tillståndet, och knappt lyckats göra mig begriplig… Periodvis har jag också haft problem med kraftig svettning, vilket blev mycket besvärligt vissa veckor i Asien. Min vänstra fot svullnar dessutom lätt upp. Svullnaden och svettningarna fick min flickvän — som var sjuksköterska — att tro jag hade diabetes. När jag kollade upp symtomen kände jag igen en stor del av dem, inklusive torra ögon och periodvis dimsyn.

Det kan låta dramatiskt, men jag vill understryka att problemen inte varit jättestora och att jag överlag levt ett normalt liv. Men det verkar handla om någon mild form av diabetes (prediabetes) eller svårigheter att hålla uppe blodsockerhalten.

Fram till 1930-talet behandlades diabetespatienter med en strikt kolhydratfattig diet. De med diabetes 2 blev ofta symtomfria, medan de som hade diabetes 1 kunde överleva något år längre än de obehandlade diabetikerna. Detta var en av anledningarna till att Socialstyrelsen gav klartecken till LCHF som behandlingsmetod mot diabetes 2 (och för den delen fetma).

Det är också anledningen till att jag valt att pröva LCHF, och se hur det påverkar mina symtom. Jag vill ännu inte uttala mig om några förändringar eftersom det är för tidigt, och eftersom placeboeffekten är förrädisk (speciellt mer förrädisk än man vill tro om sig själv). Men någon rapport kommer väl framöver.

/ Rickard Berghorn

Single Post Navigation

4 thoughts on “Diabetes

  1. Hoppas innerligt att det inte rör sig om diabetes, mannen. Jag lider med dig!

  2. ragnhild on said:

    Lykke til Rickard. Men stikk alikevel også innom et legesenter for å ”kolla läget”.

  3. Skojar du.. misstänker du Diabetes skall du självklart låta kontrolera det på vårdcentralen.. oavsett kost!

    Tänk om det är begynnelsen till typ1, i ett tidgt skede går det inte alltid att skilja åt.

    Diabetes är inte att leka med, högt blodsocker av diabetiska proportioner ger skador i vesäntliga organ varje gång!

    Och om man får ta Metformin ett tag innan kostförändringen börjat verka så är det klart bättre än nefropati iallafall.

    Seså masa dig iväg o få det understökat bara, vill det sig väl är det bara något tillfälligt och ingen diabetes alls!

  4. Administrator on said:

    Zepp (Helge?): Dumheter. Jag har haft samma (som sagt ganska måttliga) problem, på samma nivå, åtminstone tio år nu, så tillståndet är stabilt. Och eftersom det inte är något akut problem med mig, behöver jag inte heller rusa iväg till sjukhuset. Det är jag själv som tagit reda på att jag antagligen har borderline diabets, så om LCHF fungerar bekräftar det saken.

Kommentera

