NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Ett tips

Min gode vän Fredrik F G Granlund — författare från Mariestad — publicerade inatt på sin blogg Marmeladkungen min gamla novell Ett gott liv, en Roald Dahl-aktig hämndhistoria som utspelar sig under Andra världskrigets ransonering. Det var en av de sista novellerna jag skrev; den absolut sista var den ockulta deckaren Demonus (2003), där jag gick in för att förvandla 1800-talets Stockholm till en lika mystisk och stämningsfull stad som Sherlock Holmes London. Den hade sina poänger.

Jag kunde det där. Under några år publicerade Sam J Lundwall sex eller sju av mina noveller i Jules Verne-magasinet. Jag fick en rad andra noveller publicerade i antologier från exempelvis Paradishuset. Sedan kom Sveriges Radio P3 och ville att jag skulle skriva radiopjäser för dem. Det resulterade i två stycken: Svartsjukans anatomi (2002) och Necronomicon i Sverige (2003). Den senare var en skoj- och plojhistoria där Louise Epstein spelade sig själv som undersökande journalist och Pontus Enhörning var nyhetsuppläsare. Tydligen har den pjäsen fått eget liv i piratkopierad form, eftersom jag träffat flera stycken för mig okända personer som sagt sig ha hört den på kassett och mp3-filer.

Men allt annat konkurrerade ut mitt författarskap, och det var inte heller särskilt tacksamt att skriva skönlitterärt; en riktigt genomarbetad och välskriven novell tar så mycket mer tid och krafter än en faktaartikel att skriva, men är svårare att publicera och ger sämre betalt, i alla fall i Sverige. Jag kan bara konstatera högst ödmjukt (hrm…) att jag var förbannat bra som författare, och att en inte närmare utpekad redaktör hos Norstedts gjorde ett stort misstag som inte uppmuntrade mitt skrivande på något handgripligt sätt. Det kunde ha blivit jag och John-Ajvide Lindqvist som kunde titulera sig "Sveriges Stephen King" detta laget, och inte bara Lindqvist allena emoticon

/ Rickard Berghorn

Single Post Navigation

5 thoughts on “Ett tips

  1. Lustigt nog – och det här visste du nog knappast sedan tidigare – har även jag spelat in radiopjäsen Necronomicon i Sverige. Jag har den inspelad på en MiniDisc – satt och var totalt fascinerad av pastischen ifråga.

    F. G.

  2. Administrator on said:

    Hah, jag hade ingen aning om att du hade den inspelad… Mitt eget ex försvann när jag flyttade utomlands 2009. Roligt!

    Annars vet jag att inspelningar av pjäsen har cirkulerat i poetry slam-kretsar i Malmö, och andra nördar jag träffat på nätet har också sagt sig ha lyssnat på sådana.

  3. Ja, du kan verkligen skriva. Vore kul om du fortsatte med det, men ibland vill man växla spår.

  4. Jag kan bara vidimera att Rickards noveller var riktigt bra. Stämningsfulla, stilistiskt eleganta osv. Men samtidigt är noveller oerhört otacksamma att skriva. De kräver mer jobb än man kan tro och det finns knappt någonstans att få dem pubbade.
    Jag har också försökt skriva radiodrama. Utan att gå in på detaljer och irrgångar, kan noteras blev det mest ambitiösa försöket med litet novelliseringstillägg iaf blev en ganska kul pulphjältepastisch om den illustre Kapten Dynamit. Finns att läsa på http://www.kapitel1.se/ahrvid-engholm/nu-smaller-det–sade-kapten-dynamit—en-pulphjalte-pastisch och har även stått i Per Olaisens novellblaska CDM.

    –Ahrvid

  5. Administrator on said:

    Tack 🙂 Pål här ovan är Pål Eggert, som var en av Minotaurens stadiga skribenter och häromsistens utkom med sin senaste roman ”De döda fruktar födelsen” på Järnringens Förlag. Ahrvid Engholm har gjort en stor insats med att uppmuntra unga blivande författare genom skrivarlistor och pristävlingar; och han blev själv för några år sedan uppmärksammad för scifi-deckarnovellsamlingen ”Mord på månen”.

Kommentera

