NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

LCHF-rapport 1

Jag har nu i cirka fem veckor gått på LCHF-diet, som alltså går ut på att skära ner andelen kolhydrater till ett minimum i det man äter och dricker. Här ska jag genast nämna att jag tummat något på principen och brukar inleda varje dag med en fika på något av kaféerna i Sävsjö. Det innebär kaffe (utan socker) och en fralla med vitt eller mörkt bröd. Det brödet är den enda stora "synden" jag begår i sammanhanget, och totalt sett är förstås mitt kolhydratintag ändå mycket lågt.

Efter dessa veckor vågar jag uttala mig med bestämdhet om vissa effekter jag märkt. Närmare bestämt dessa:

• Jag håller kroppstemperaturen mycket bättre. Detta är en av de mest dramatiska förändringar jag märkt, och som jag var ganska oförberedd på, trots att jag tidigare lidit av (periodvisa) problem med svettningar. Jag har inte bara sluppit svettningar, utan känner inte särskilt mycket av varmt väder längre. De hetaste dagarna denna försommar har det känts som hugget som stucket ifall jag använder en tunn jacka eller inte, medan andra personer jag varit ute och gått med har klagat över värmen och svettats mer än nog.

• Jag dricker betydligt mindre alkohol, av den enda anledningen att det inte smakar längre. Tidigare när jag köpt en flaska vin har jag i allmänhet druckit upp den på ett par timmar, exempelvis medan jag sett på en film eller läst en bok. Om jag dricker i samma hastighet numera storknar jag efter ett eller två vinglas. Nu blir det mer smuttande, och en flaska räcker en hel kväll. Det blir alltså något av en antabuseffekt, och jag uppskattar den; det hindrar mig från att dricka för mycket, och istället behåller jag en behaglig berusning hela kvällen. (Förtydligande: Jag gillar alkohol, men ogillar fylla.)

• Ovanstående gäller bara om jag dricker torrt vin (vitt eller rött) eller torra drinkar. Så fort det kommer lite sött in i smakbilden, går alkoholen ner mycket lättare. Men då blir det desto värre senare under kvällen, eller dagen efter. Jag förhindras fortfarande från att dricka mig alltför berusad, men den rena "fyllesjukan" i form av illamående och kraftlöshet slår in tidigare och utan förvarning. Jag har därför snabbt lärt mig att undvika exempelvis öl.

• Jag har gått ner 4-5 kg (svårt att avgöra exakt, eftersom jag tidigare pendlat upp och ner 1-2 kilo per dygn, beroende på vad och hur mycket jag ätit) och verkar ha landat på 81 kg. Detta är fullt okej för mig. Min vikt befinner sig inom normalgränsen, och jag började ändå inte använda LCHF för att banta. Dessutom struntar jag i den allmänna fetthysterin, eftersom riskerna med måttlig övervikt är grovt överdrivna.

• Jag älskar att simma, och nu under sommaren gör jag det nästan varje dag. Helt plötsligt går det mycket lättare och det känns som om kroppens flytkraft blivit betydligt bättre. Det är ganska enkelt att förstå varför: När man skippar kolhydraterna minskar kroppens innehåll av vatten (de första 2-3 kilona man blir av med — i allmänhet första veckan — brukar tillskrivas just detta). Eftersom jag simmar så mycket, blir denna effekt extra tydlig för mig; jag flyter hårddraget sagt 2-3 kilo bättre. I och för sig vet jag inte om LCHF är att rekommendera för tävlingssimmare, eftersom uthålligheten kan bli sämre i alla fall inledningsvis av dieten — hårt arbetande muskler behöver i allmänhet snabba kalorier, vilket innebär kolhydrater. Men ett gott tips borde vara att någon undersöker detta, och eventuellt vilket intag av kolhydrater gentemot konventionell LCHF som kan behövas för en tävlingssimmare.

EDIT 2011-06-25: Korrade en viktangivelse. Det kan också nämnas att det verkligen finns elitidrottare som går på LCHF. Björn Ferry har som bekant tagit OS-guld i skidskytte och skrivit en bok om sin LCHF-diet, som han anser förbättrade hans resultat. Jag menade här ovan att man bör vara försiktig när man som elitidrottare experimenterar med dieten, eftersom det kan ta flera månader innan uthålligheten är tillbaka eller överträffas. Annika Dahlqvist har också rekommenderat något högre intag av kolhydrater ifall man tränar.

/ Rickard Berghorn

ANDRA BLOGGAR OM: LCHFDIETERDIETHÄLSA FETMAÖVERVIKT SIMNING

Single Post Navigation

5 thoughts on “LCHF-rapport 1

  1. Det där med svettningar låter jävligt intressant. Själv lider jag av att jag kan inte röra mig utan att svettas. Ibland är det plågsamt.

    Det ända jag är lite skeptisk mot är att man inte vet vad denna diet gör med kroppen långsiktigt. Jag följer dock detta med spänning.

    Trevlig midsommar! / f

  2. Fredrik, vad menar du med långsiktigt? Vi är många som ätit enl LCHF i flera år och mått utmärkt, räcker inte det? Det behövs inte sk forskning till allt, prova själv!!

  3. Administrator on said:

    MEM: Just det. Man vet inte vetenskapligt objektivt vilka effekter som LCHF ger i längden, men samtidigt står det redan nu ganska klart att de konventionella kostråden – som innebär högt intag av kolhydrater – är potentiellt skadliga. Det ökar risken för fetma och diabetes 2, men också för olika cancerformer.

    Näringslära är än så länge långt ifrån en objektiv vetenskap, och därför ska de s.k. experterna alltid tas med en god nypa skepsis.

  4. Jag hade glömt detta. Nu svarar jag. 8)

    Jag menar/menade: vad händer med kroppen i det långa loppet? Många läkare jag har pratat med är jätte skeptiska och alla nämner, utan att jag har frågat dem om det eller påtalat det, att ateroskleros (med medföljande problem) mycket väl kan vara resultatet av den här dieten.

    Nu, innan ni brinner av, säger jag inte att jag vet. Jag är ärligt nyfiken – och jag köper varken er eller era motståndares argument – jag håller på att skaffa kött på mina ben. Men som Richard säger: ”Näringslära är än så länge långt ifrån en objektiv vetenskap, och därför ska de s.k. experterna alltid tas med en god nypa skepsis.”

    Det finns ännu ingen forskning på vad som händer med kroppen långsiktigt (som R påpekar). Jag tror inte alls på att bara köra en diet. Jag tror att lagom är ordet. Eller som en poet från mina hemtrakter i Umeå sa: det är överdrifterna som är farliga.

    Men jag är nyfiken. Och här brukar jag få seriösa svar.

  5. Administrator on said:

    fredrik: Jag tror inte heller att det bara är att köra en diet, och det är inte vad jag menade. Men alla dina farhågor om Low Carb-dieter du tar upp finns redan besvarade många gånger om på exempelvis Annika Dahlqvists eller Kostdoktorns bloggar. Det är lätt att googla upp. Kontentan är: Det finns faktiskt inga bevis för att Low Carb-dieter skulle vara skadliga ens i längden, och de undersökningar som påstås visa det är av låg kvalitet. Detta är också vad Socialstyrelsen konstaterade i sin utvärdering av LCHF.

    När du läser vidare kommer du också att slås av att den fettskräck vi yngre personer vuxit upp med, faktiskt är ett ganska sentida påhitt. Innan 70-80-talen var Low Carb-dieter vanliga och fett betraktades inte som skadligt; faktum är att den person som givit namn åt bantning – engelsmannen William Banting – själv blev berömd som förespråkare av en Low Carb-dietvariant.

Kommentera

