NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Swedenborgs multiversum — uppsats för nedladdning

Det tog några månader, men min tidigare omskrivna uppsats om Swedenborgs 1700-talsspekulationer om multiversum är nu tillgänglig för alla, och inte bara forskare och studenter. Den blev förra året godkänd av vetenskapshistorikern Hjalmar Fors vid Uppsala universitet (Inst. för idé- och lärdomshistoria), men jag var personligen mindre nöjd med detaljer, vilka jag nu justerat. Alltså publicerar jag nu min uppsats vid namn…

EN VÄRLD AV GEOMETRI OCH RÖRELSE
Ontologi och multiversum i Emanuel Swedenborgs Principia,
i jämförelse med Leibniz

Den finns för nedladdning här (pdf).

EDIT 2011-06-24: Språkliga småändringar i denna bloggpost. I övrigt tack till Fredrik D. som uppmärksammar uppsatsen på sin blogg.

/ Rickard Berghorn

Single Post Navigation

4 thoughts on “Swedenborgs multiversum — uppsats för nedladdning

  1. Intressant. Intresset för Swedenborg tar sig. Själv har jag just publicerat en novell om en man som reser i tiden och träffar Swedenborg:

    http://lennart-svensson.blogspot.com/2011/06/boknytt-vansinnesverk-catahyas-antologi.html

    ”Swedenborgmaskinen” heter mitt opus, ingående i Catahyas antologi. Lite steampunk nästan.

  2. Administrator on said:

    Svensson: Du får nog ge något mer fylliga kommentarer om exempelvis mina uppsatser, nästa gång du gör reklam i min blogg. Då blir det inte smått irriterande 😉

  3. Jag kan puffa för den när jag börjar blogga i höst igen.

Kommentera

