NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Bokrecension hos Tidningen Kulturen

Jag blev av Tidningen Kulturen tillskickad en bok att recensera: Tistlarnas kärlek av Anna Godig. Det var en godbit att bedöma och omskriva; inte för att romanen var särskilt bra, utan på grund av förlaget Bakhålls absurda presentation av den och författaren. Någon Anna Godig — nyligen död 28 år ung — tycks inte ha existeat, och författarfotot är egentligen på en ukrainsk fotomodell vid namn Lenola. Romanen i sig är dessutom bitvis rent eländig, trots förlagets egna superlativ om genial debut och en blivande klassiker. Ett practical joke av något slag? Kanske.

Min recension lade ut idag och står att läsa här, såvitt jag kan bedöma den första som publicerats. Alltså ska det bli intressant att se hur andra bedömer saken.

Jag siktar in mig på att recensera en bok per vecka åt Tidningen Kulturen. På tur står en amerikansk klassiker.

EDIT 2011-12-24: I dagarna ändrade förlaget sin presentation på hemsidan (och för den delen också på Amazon, Bokus och Adlibris m.fl. ställen), och uppger nu att Anna Godig ”egentligen” hette något så ovanligt vanligt som Anna Persson. Man kan nog hitta någon Anna Persson som dog nyligen, ja.

/ Rickard Berghorn

Annonser

Single Post Navigation

2 thoughts on “Bokrecension hos Tidningen Kulturen

1. Vilken totalsågning! Lite underligt hur författandet har utvecklats idag, antingen ska ett verk ha ett märkbart självbiografiskt inslag eller så låter man författaren själv vara uppdiktad och ingå i fiktionen. Blir man inte lite utled på det förväntat biografiska inom vissa litteraturgenrer, det har ju runnit åtskilliga liter vatten under bron sedan ”Madame Bovary, c’est moi”. En intressant och bra recension av boken tycker jag, lite av ett deckararbete kanske?

2. Mållgan on said:

”Samtidigt som Betty rent konkret är instäng och fångad under sjukhusvistelsen blir hela romanen på sätt och vis en berättelse om hur svårt det är att existera förutsättningslöst, om hur omgivningen applicerar roller och ställer krav på människor och om hur människor bemöts och behandlas olika. Den förutsättningslösa existensens möjligheter undersöks genom omkastade perspektiv, vilket resulterar i en skicklig uppbyggd och samtidigt fragil balansgång mellan tragiska och komiska inslag i romanen.”