NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Artikel om Sven Lindqvist — referenser och kommentarer

Tidningen Kulturen har publicerat Sven Lindqvist och konsten att göra akademiska magplask, min essä om Lindqvists irrfärder i boken Utrota varenda jävel (1992). Nästan alla nödvändiga referenser finns redan inbakade i texten, bara några ord om detta: Det är en vanligt förekommande kritik att Sven Lindqvist har en mycket enögd syn på frågan om folkmord, en kritik som uppenbarligen är berättigad. Han förfasar sig över folkmord när nazisterna begått det, men som f.d. kulturattaché i Kina och maoist förtiger och förminskar han genomgående Mao Zedongs folkmord, och för den delen också andra massmord begångna av kommunistregimer. Läs t.ex. denna artikel av Staffan Skott.

Jag har de sista fem-tio åren blivit allt mer trött på och kritisk mot den vänsterradikalism jag vuxit upp med och vars dogmer jag ofta tog för givna som ung, den vänsterrörelse som fortfarande på många sätt ligger som en våt filt över stora delar av kultur- och samhällsdebatten. Liksom all politisk extremism är också vänsterrörelsen djupt hycklande och ointresserad av sanning och saklighet, så länge man bara kan uppnå sina mål. Essän är delvis skriven utifrån den frustrationen.

/ Rickard Berghorn

Single Post Navigation

4 thoughts on “Artikel om Sven Lindqvist — referenser och kommentarer

  1. Jag blev mäkta imponerad av din essä.

    Det irriterar mig hur obildad jag var när jag läste denna reportagebok. Jag hade en Lindqvistperiod då jag läste allt av honom. Inget jag ångrar. En stor stilist är han i mitt tycke.

    Jag sätter upp dig på min länklista för fortsatta besök.

  2. Tack. Själv letar jag fortfarande efter funktionen i WP som publicerar länkar till bloggar och annat man vill uppmärksamma. Visst har jag hittat funktionen, men att publicera länkarna man lagt in verkar stört omöjligt.

  3. Sixten Andréasson on said:

    Jag skrev Smörja! som kommentar till din erbarmliga recension. Det är för det första inte just att skriva en recension utifrån en personlig frustration. Man bör väl avvisa såna känslor och självklart eftersträva saklighet. Skulle Lindqvist också vara folkmördare? Som Jan Myrdal länge beskyllts för. Efterlyser vad du menar med folkmord. I historien. Inte bara amsagor om Kina och Mao. Var det inte ett folkmord i Mexiko på 1500-talet? Det till största antalet människor i historien. Var inte kolonialismen ett fruktansvärt mördande och förtryck i flera århundraden. Var inte Oktoberrevolutionen en välsignelse för folkmasorna i kolonierna? Gav dem inspiration i kampen för frigörelse. Ännu mer sådan kraft genom Sovjets krossande av fascismen. Den var som Lindqvist påpekande ett överflyttande tillEuropa vad de europeiska makterna hållit på med i Asien och Afrika. Ser fram mot en berättigad hyllning av Sven Lindqvists verk den 14 april i Varberg när han får motta Leninpriset 100 00 kr. Stor heder åt den mannen. Och skam för såna eländiga bakdantare som du och Peter Englund!

  4. Sixten Andréasson: Jisses. Inte heller Sven Lindqvist bannlyser känslomässigt engagemang i sitt skrivande, tvärtom. Jag skriver gärna utifrån känslor, så länge känslorna grundar sig på fakta och saklighet. Först kommer alltid fakta och saklighet. Tack för jämförelsen med Peter Englund.

Kommentera

