NYMODERNISM

Blogg om vetenskap och kultur

Humanist-essä översatt till norska

Samtidigt som Tidningen Kulturen idag publicerade min essä/recension/debattartikel Sven Lindqvist och konsten att göra akademiska magplask, publicerade norska Kulturverk en översättning av en essä jag tidigare skrivit för TK: Humanismens historie — eugenikk og pseudovitenskap som tro. Jag omarbetade den något för att bättre passa en norsk publik, men i stort sett överensstämmer versionerna. Originalet finns här. Ada Omholt har översatt.

I dagarna hörde jag också att min gamla översättning av Arthur Machens The Inmost Light har publicerats på nytt av Hastur Förlag, men jag vet ännu inga detaljer. Hur som helst har min skribentverksamhet åter börjat röra på sig, det var ett tag sedan sist.

/ Rickard Berghorn

Single Post Navigation

Kommentera

